Dag 2, 1 Januari 2013

Dagen började med att vi gick upp kl halv åtta och gick ut i köket och kollade vad som var till frukost . Yoghurt stod på menyn . Den var kokt , men ändå var vi lite tveksamma till att äta den . Men vi ville ju inte vara utan frukost så vi åt flingor med yoghurt och vi kan med glädje meddela att vi inte blev dåliga !!
De flesta i huset kändes lite sega eftersom många kom hem tidigt på morgonen efter nyårsfirandet. Så vi tog inte taxin förrän kl 09.45. Assegt för oss som gått upp så tidigt !

Dagens projekt blev att åka till en form av daghem som inte hade råd med en riktig skola. Vi lärde barnen några svenska lekar . Så som t.ex. "Kom under hökens vingar" och "Ett två tre rött ljus" . Ungarna tyckte att det var väldigt roligt men många av dom fuskade, rackarungar!!

Lekarna fick ett slut och vi samlade vår grupp av barn för att ge dom en lektion i tandvård.
Alla trodde att Nadja var tandläkare eftersom att hon hade sagt att hon ville tandhygienist. Vi tror dock att vi kan mer om tandvård än deras tandläkare ..
Efter vi pratat klart om all karies och baktus gav vi dom en varsin tandkräm från Colgate och en varsin tandborste från märket Gum. Det kändes skönt att vi fått sponsring från dessa företag så att vi kunde bidra med något bra till barnen.
 Därefter gav vi barnen papper och penna. Dom fick till uppgift att måla vad dom ville bli när dom blir stora .
Resultatet blev att Indien kommer få många nya läkare , poliser och lärare. Goa kommer även få en ung indisk pojke som blir nästa "Gangnam Style". Assöt!!

Vi gick även igenom om vart dom skulle slänga skräpet från tandborstarna och tandkrämen.  Även hur dom kan göra små skillnader som kan göra en stor förbättring för miljön. Ärligt talat så skulle invånarna i Goa verkligen behöva ta åt sig av det, för det ligger plast i olika former överallt . Not that fresh ! Men som tur är ligger det inte så mycket annat skräp , för i så fall hade det nog luktat mer.

Efter att vi pratat om munhygien och miljön, började vi berätta om vilka skador godis kan göra på tänderna för att sedan gå vidare till att ge dom godis och festis...ironiskt..? . Efter att barnen gått hem gick vi alla vidare till det tempel som vi hade lekt bredvid. Skorna fick lämnas utanför och vi beundrade den vackra omgivningen . I ett hörn av templet, så fanns det en grind som någon lämnat öppen. Där stack en ko in huvudet . Vi poserade med den heliga kon medan resten av gruppen tog kort. Det kändes som att alla runt omkring oss tyckte att vi var lite tokiga, eftersom vi tog kort hela tiden.
Inne i själva byggnaden så fanns märket  "hakkors", som Therese hade hört stod för solen . Men det var tydligen bara i Egypten. Här stod det för dom fyra olika kasterna som förr och även idag var ett mer grundläggande system i Indien. Idag förekommer det endast i vissa delar av landet.

Efter besöket i hinduisttemplet åkte vi tillbaka till vårt hus , efter en snabb lunch så fick vi spontant för oss att åka till stranden. Så vi beställde en taxi , packade snabbt och gav oss iväg . Man kan sakna sin mamma  under en sådan taxi resa vi fick uppleva , det var iaf vad Nadja gjorde.  Taxichauffören var tvungen att nästintill tvärbromsa vid en utfart då ropade lilla Nadja på sin mamma att komma och rädda henne . Taxichauffören fick ett gott skratt av detta.

Överlevande kom vi fram till vårt mål,  där vi möttes av marknadsstånd och slutligen en underbar strand med fina bast-tak med solstolar under . Det enda vi behövde betala för detta paradis var att köpa en varsin läsk , vid restaurangen brevid . Tror faktiskt att vi köpt coca cola ändå , iaf om vi känner Sara rätt.

Det var röd flagg med underbara vågor , Julia och Therese gick ner till havet först . Dom gick inte ut långt men ändå var vågorna över deras huvuden . Som tur var så drog vågorna dom inåt , vilket ledde till att en mycket glad indisk man fick två svenska tjejer i famnen.
Därefter tappade Julia och Therese lusten att bada mer . Dom fick en var sin smack på asset och därefter överlät dom havet till Sara och Nadja.
Sara och Nadja skrek högljutt av förtjusning när vågorna träffade dom, vilket ledde till att ett flertal indiska killar skrattade och härmade dom. Sara och Nadja försökte gå därifrån men killarna som badade med linnen, kallingar och skärp. Dom följde efter och förökade sig på något mysiskt sätt .
Samtidigt som en kille i baywatch-stil sprang  ner mot havet så kom Sara och Nadja tillbaka till solstolarna, dom hade fått nog av dessa ''sexiga'' indiska killar och anslöt sig till Therese och Julia för att få i sig lite vitamin D.
Väl tillbaka i huset så märkte dock Therese och Sara att dom kanske fått i sig lite för mycket ...

Kvällen slutade med att vi mös i Therese och Nadjas,  love-nest med chips, cola och ett frenetiskt knappande på telefonen. För att försöka hålla bloggen uppdaterad offline. På så vis kan vi ladda upp texterna som vi sparat på telefonen ,  när vi får internet igen. Det känns som vi fått en mysig avslutning på denna fullproppade dag.